Opera "Król Pasterzy" Oskara Kolberga już 20.08.2022r.
Drodzy Słuchacze!!!
Zapraszamy na wybory Króla Pasterzy roku 1980 w Krościenku n/D w malowniczej scenerii, nad brzegiem Dunajca.
20.08.2022r. godz. 19.00 - Amfiteatr w Krościenku n/D.
W walce o koronę wezmą udział:
Rózia – Maria Złotek
Wojtek – Jakub Pawlik
Maciuś Ciemięga – Klaudiusz Leśniak
W jury konkursu zasiądą:
Sołtys – Michał Czok
Jewka – Ewa Walkowska
Zaproszeni goście: Krzysztof Michalski, Natalia Chorzalska, Martin Pado
Do śpiewu i tańca przygrywać będzie:
Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna pod batutą Agnieszki Kreiner.
Reżyseria: Błażej Peszek
Fundatorem i organizatorem dobrej zabawy jest:
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Gorce-Pieniny”
FB - https://www.facebook.com/events/604964024575535
Opera Król pasterzy to jednoaktowy obrazek sceniczny, ilustrujący kujawski zwyczaj wyboru króla pasterzy. Zgodnie z tą tradycją, związaną z Zielonymi Świątkami królem wsi zostawał pasterz, który w dzień tego święta, z samego rana, jako pierwszy w wiosce wyprowadził stado na pastwisko.
Kompozytor utworu, a zarazem pasjonujący się kulturą ludową etnograf i folklorysta Oskar Kolberg jest znany przede wszystkim ze swojej działalności badawczej i naukowej. Jego wielkim wkładem w utrwalenie, rozpowszechnienie i spopularyzowanie niezapisanych zwyczajów ludu wiejskiego było zebranie melodii ludowych, opracowanie tańców oraz opisanie tradycji i obrzędów z różnych regionów Polski. Ponadto Kolberg jest autorem własnych kompozycji fortepianowych, pieśni solowych i chóralnych oraz utworów scenicznych.
Król pasterzy w warstwie muzycznej oparty został w większości na wykorzystaniu artystycznie przetworzonych polskich melodii ludowych, w tym także tańców, takich jak oberek, polonez i mazur. Utwór pozbawiony jest rozbudowanej fabuły, a akcja sceniczna ogranicza się do prostych dialogów, ponieważ, wg podtytułu Obrazek z życia ludu wiejskiego w Kujawach opera nie opowiada konkretnej historii, ale prezentuje zwyczaj wyboru króla pasterzy. Nie oznacza to jednak, że kompozycji brakuje humoru czy polotu, wręcz przeciwnie, pomimo skromnej treści w libretcie zarysowane zostały konkretne postacie i wątki. Pod względem muzycznym utwór obfituje w wielość pięknych melodii, ukrytych w ariach, duetach oraz rozbudowanych scenach zespołowych z chórem. Całość tworzy wdzięczną i przyjazną w odbiorze kompozycję zarówno dla miłośnika, jak i początkującego entuzjasty sztuki operowej.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego , pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego. Program Kultura Dostępna 2022.