Już w najbliższą środę, zapraszamy do Jaworek na plenerową operę "JANEK" Władysława Żeleńskiego
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Gorce-Pieniny” zaprasza na spektakl w plenerze „Janek” Władysława Żeleńskiego
Obsada:
Soliści:
Janek - Tomasz Świerczek
Bronka - Maria Małgorzata Złotek
Stach - Piotr Kwinta
Marynka - Ewa Walkowska
Marek - Maciej Cetnarski
Chór:
Ewa Menaszek
Christina Eshak
Krzysztof Michalski
Reżyser: Błażej Peszek
Dyrygent - Agnieszka Kreiner
Muzyka: Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna
Akompaniator - korepetytor solistów: Anna Głowa Łobodzińska
„Janek” Władysław Żeleński
Akcja "Janka" rozgrywa się na hali w górach oraz w góralskiej chacie. Postać Janosika związana jest z Pieninami, a dokładnie z granicą polsko-słowacką. Nawiązujemy do tej legendy i przedstawiamy spektakl właśnie w Pieninach, w regionie, gdzie autentycznie grasował historyczny Janosik.
"Janek" oparty jest na polskiej tradycji ludowej, zarówno w warstwie tekstowej, jak i muzycznej. Libretto nawiązuje do legendarnego góralskiego zbójnika - Janosika, wg podań zamieszkującego tereny Pienin na granicy polsko-słowackiej; postać Janosika w rzeczywistości jest postacią historyczną, a na podstawie jego biografii stworzono podanie o zbójniku, który odbierał majątek bogatym i rozdawał go biednym. W muzykę natomiast wplecione są autentyczne motywy góralskie. W związku z tym zadanie odwołuje się do postaci historycznej i tradycji - popularnej legendy, będącej wizytówką regionu pienińskiego. Ponadto odwołuje się do góralskiego folkloru.
Władysław Marcjan Mikołaj Żeleński (1837 - 1921 ) - polski kompozytor, pedagog, organizator życia muzycznego, pochodzący z okolic Krakowa, tam studiujący, szerzący swoją wiedzę i kunszt artystyczny w kolejnych uczelniach Uniwersytet Karola w Pradze, czy w Konserwatorium Paryskim.
Zdobytą wiedzę i warsztat przekazywał uczniom w Konserwatorium Warszawskim, potem w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym. Z jego inicjatywy powstało Konserwatorium Krakowskie, które prowadził do śmierci. Żeleński był jednym z głównych przedstawicieli neoromantyzmu w muzyce polskiej, najwybitniejszym po Stanisławie Moniuszce twórcą oper i pieśni. Komponował też utwory instrumentalne – orkiestrowe, kameralne, na instrumenty solowe i z towarzyszeniem orkiestry. Jednym ze źródeł artystycznej inspiracji była dla Żeleńskiego muzyka ludowa, po którą sięgał w poczuciu patriotycznego obowiązku.
Kompozytor poza „Jankiem”, skomponował 3 inne opery tj. „Konrad Wallenrod”, „Goplana” i „Stara Baśń”, ponadto tworzył utwory orkiestrowe, fortepianowe, na skrzypce, preludia na organy, a także liczne pieśni na głos i fortepian, często inspirowane twórczością polskich poetów.